Masło

Jak wybrać dobre, prawdziwe masło?

Rodzajów masła na półkach sklepowych jest mnóstwo. Różnią się nazwą, wyglądem, ale też składem. Jak w tym gąszczu wybrać dobre, prawdziwe masło?

Masło jest zdrowe i lekkostrawne. Zawiera sporo witamin,   m.in. A, D, E, a także cenny kwas linolowy (CLA) i kwas masłowy, które chronią przed rozwojem komórek rakowych. Masła nie powinny jeść osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, zagrożonych zawałem, chorych na miażdżycę, ze schorzeniami krążenia czy z nadciśnieniem tętniczym. Jeśli nie chorujemy na żadną z tych chorób i lubimy masło jedzmy je, ale jak wszystko: z umiarem!

Kupując masło chcemy kupić masło a nie „produkt masłopodobny”, w którym masła jest niewielki tylko procent, a pełno jest tam tłuszczy i olei roślinnych, emulgatorów, barwników i chemicznych dodatków…

Nawet czytanie etykiet nie daje gwarancji, że dobrze wybierzemy. Z kontroli przeprowadzonych przez inspekcję handlową wynika, że czasem producenci dodają do masła oleje roślinne, nie informując o tym klientów. Ponoć jedynie 2 kostki na 10 o prawdziwe masło. I jak tu dobrze wybrać? Jest kilka rzeczy na które powinniśmy zwracać uwagę kupując masło, jeśli chcemy zwiększyć prawdopodobieństwo kupienia prawdziwego masła:

  • masło powinno w 82% składać się z tłuszczu mlecznego, a w 16% z wody. Nie może być w nim tłuszczów roślinnych, ani innych dodatków
  • masło powinno nazywać się MASŁO, nie masełko, mixełko, itd., uważajmy też na „osełki” – nie wiem czy wiecie, że „osełka” to określenie kształtu, a nie lepszej jakości masła (jak często się sądzi). Osełka też może być mixem tłuszczowym
  • macajmy masło w sklepie: jeśli jest dość miękkie (możemy wcisnąć w nie palec) prawdopodobnie ma domieszki olei roślinnych. Z drugiej strony jednak jeśli jest bardzo twarde (i dość tanie) sprawdzajmy czy nie ma w nim oleju palmowego (jest to tani składnik, który jest szkodliwy ze względu na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych)
  • oglądajmy i wąchajmy: prawdziwe masło jest białe (nie żółte czy pomarańczowe) i ma mleczny zapach
  • najczęstsze rodzaje masła to:
  1. masło ekstra – wyrabia się je ze śmietany pasteryzowanej, ukwaszonej.  Ma ono ok. 0,6 % laktozy.
  2. śmietankowe – wyrabiane ze śmietanki nieukwaszonej. Zawiera 2-3 % laktozy. Masło ekstra jest więc zdrowsze od śmietankowego, szczególnie w przypadku osób z nietolerancją laktozy, chorych czy starszych.
  3. delikatesowe – jest porównywalne do masła extra
  4. wyborowe – również podobne do masła extra i delikatesowego
  5. stołowe – to masło gorszej jakości, ma mniej niż 73,5 % tłuszczu mlecznego i ponad 24 % wody
  6. klarowane – bardzo dobre do smażenia, nie przypala się w bardzo wysokiej temperaturze, ma długi okres przydatności do spożycia (można je przechowywać nawet poza lodówką przez parę miesięcy)

Zobacz podobne przepisy